Lisää tuotteet ostoskoriin ennen siirtymistäsi kassalle

Valokuvaus
Video

8 parasta vinkkiä vuoristokuvaukseen

Kuvaaminen vuoristossa voi aiheuttaa odottamattomia haasteita, jotka olet ehkä unohtanut ottaa huomioon. Se voi olla mitä tahansa, vaikkapa ylimääräisen juustovoileivän unohtaminen tai auringon asennon analysoinnin unohtaminen. Alla on luettelo kahdeksasta parhaasta vinkistäni onnistuneen valokuvausretken järjestämiseksi kauniissa vuoristossa.

Kuva: Pontus Stigberg

Pontus Stigberg on ammattimainen luonto- ja muotokuvaaja, joka on kotoisin Ruotsista, mutta asuu nyt vuonojen keskellä Norjassa.

18-vuotiaana hän päätti seurata unelmaansa ammattimaisena luontokuvaajana ja elokuvantekijänä ja osti talon Åndalsnesista Norjan länsirannikolta. Pystysuorat vuorenseinämät ja maagiset vuonot ympärillään, hän tiesi päätyneensä valokuvaajan paratiisiin, jossa hän nyt elää unelmaansa. Hän pyrkii kertomaan merkityksellisiä tarinoita ja näyttämään ainutlaatuisia näkökulmia kuviensa ja seikkailujensa kautta.

Intohimona alkaneesta työstä on vuosien varrella tullut elämää muuttava ammatti. Hän alkoi ottaa kuvia isoisänsä vanhalla kameralla 14-vuotiaana ja valokuvauksesta tuli hänelle. Sen jälkeen hän on ottanut yli miljoona kuvaa.

Tässä artikkelissa Pontus kertoo 8 tärkeintä vinkkiä siitä, miten menestyä vuoristokuvauksessa.

 

1. Valitse polttoväli, joka tekee oikeutta vuorille

Minkä objektiivin laitat laukkuusi ensimmäisenä, kun lähdet upeille vuorille? 16–35? Ajattele uudelleen. Tärkein objektiivi on normaali zoom. Normaali 24–70 mm täyskennoiseen kameraan tai vastaava APS-C- ja MFT-kameraan on yleensä viisain valinta.

Erittäin yleinen virhe vuoristossa kuvattaessa on yrittää saada mahdollisimman paljon vaikuttavaa maisemaa kuhunkin otokseen. Kun sitten istut alas editoimaan matkaa, ihmettelet, miksi kaikki vuoret näyttävät niin tasaisilta ja pieniltä. Syynä on polttoväli. Mitä pidempi polttoväli = sitä suuremmat vuoret. Kuvaamalla noin 35–50 mm:llä, vuoret tiivistyvät enemmän ja niistä tulee voimakkaampia.

Me ihmiset hahmotamme maailmaa pitkälti samalla tavalla kuin 35–50 mm:n objektiivi. Tämän perusteella voimme ajatella, että kaikki näiden polttovälien alapuolella olevat kohteet ovat tasaisempia kuin mitä havaitsimme. Samalla näiden polttovälien yläpuolella otetuissa kuvissa vuoret tiivistyvät entisestään, mikä saa ne näyttämään entistäkin voimakkaammilta.


Nikon D800E, Tamron 24–70 mm F/2,8 G2 @38 mm, 1/500 sekuntia, ISO 100, F/4, Courmayeur, Italia

2. Muista, että aurinko ja kuu voivat päätyä vuorten taakse, joten analysoi valaistustilanne huolellisesti!

Hyvän käsityksen saaminen siitä, miten aurinko ja kuu liikkuvat, on avainasemassa, jotta saat parhaat kuvat. Olen useammin kuin kerran kävellyt kauas kuvatakseni auringonlaskua upeassa paikassa vain huomatakseni, että aurinko katosi toisen vuoren taakse kauan ennen auringonlaskua. Joissakin laaksoissa ja paikoissa aurinko katoaa varhain iltapäivällä, kun taas naapurilaakson auringonlasku voi olla juuri ennen puolta yötä.

Jos olet edelleen tilanteessa, jossa vuoret takanasi ovat varjossa mutta aurinko paikan päällä, älä ole epätoivoinen. Vuoret, joilla on aurinko, ovat voimakkaita ja valtaavat kuvan, kun taas vuoret, joilla on varjo, jättävät mahdollisuuden kohteen esiintymiseen kuvassa, koska ne korostavat kohdetta. Varjoisat vuoret toimivat täydellisenä ja kutsuvana taustana.

Tärkein vinkkini on pitää silmällä säätä ja miettiä, miten aurinko liikkuu päivän mittaan. Sijoita myös PhotoPills-sovellukseen, joka on yhtä kallis kuin BigMac, mutta paljon hyödyllisempi. Sen avulla näet, miten aurinko, kuu ja tähtitaivas liikkuvat maisemassa.


Nikon Z7, Tamron 70–200 mm F/2,8 G2 @200 mm, 1,6 sekuntia, ISO 320, F/5,6. Molde, Norja

3. Kerro myös ihmisistä ja toiminnoista näkökulman vuoksi

Usein ihmisen toiminta kauniissa maisemassa voi olla loistava tapa nostaa kuva hyvästä todella upeaksi. Lumisessa maisemassa hiihtäjä voi herättää kuvan eloon ja tehdä siitä mielenkiintoisen aivan eri tavalla kuin itse lumikenttä. Tai onko sinulla ystävä, joka patikoi reppu selässä vuoren alapuolella olevalla nurmikentällä? Saat ulkokuvan, jossa on täydellinen tausta.

Pyydä ystävääsi olemaan seisomatta maisemassa, mutta sen sijaan tekemään jotain reppu selässä ja aktiviteettiystävällisissä vaatteissa. On hyvin tavallista nähdä kuvia, joissa ihmiset vain seisovat ja katselevat maisemaa. Minusta on usein sekä tylsää että ennalta-arvattavaa katsella tällaisia kuvia Instagramissa jo muutaman minuutin jälkeen. Kuva on paljon dynaamisempi juoksijan, vaeltajan tai valokuvaajan kanssa luonnossa. Kokeile, mikä toimii. Jos mallisi ei tee työtään, voit aina poistaa heidät kloonileimalla, kun pääset kotiin.

Yllä olevassa kuvassa olen sijoittanut retkeilijät kuvan alareunaan ja tarkentanut kohdetta korostaakseni mahtavaa maisemaa. Mitä lähempänä he ovat, sitä enemmän siitä tulee kuva toiminnasta eikä kuva mahtavasta luonnosta.


Nikon D800E, Tamron 70–200 mm F/2,8 G2 @125 mm, 1/640 sekuntia, ISO 100, F/5,6. Chamonix, Ranska

4. Pysy turvassa ja tee viisaita valintoja

Viisaiden valintojen tekeminen ulkona ja turvassa pysyminen on ehdottomasti tärkein ja paras vinkkini. Ei ole väliä, vaikka saisit maailman parhaan kuvan, jos et koskaan pääse kotiin. Silloin sinulla ei ole mahdollisuutta saada kaikkia tykkäyksiä kuvallesi Instagramissa!

Vitsit sikseen, vuoristoinen maisema on synonyymi vaarallisemmalle maisemalle. Sinun on varauduttava erilaisiin sääolosuhteisiin ja tapahtumiin ja kunnioitettava maastoa. Ota siis mukaan tarvittavat turvavarusteet. Ota aina mukaan vähintään ohut ylimääräinen villapaita ja tuulitakki. Ota mukaan myös jotain syötävää, joka on maukasta ja sisältää paljon energiaa. Koska jos palelet ja sinulla on pitkä matka kotiin, tärkeintä ei ole "terveellisyys" vaan se, että pääset kotiin hyvässä kunnossa.

Ole tietoinen alueesta, jolle olet tulossa, tarkista mahdolliset merkit ja varmista, että löydät ne, jos olet epävarma. Palkkaa paikallinen opas, jos olet epävarma, ehkä paikallinen luontokuvaaja, joka haluaa opastaa?


Nikon Z6, Tamron 15–30 mm F/2,8 G2 @15 mm, 1/400 sekuntia, ISO 100, F/9. Trollveggen, Norja 

5. Vaihteleva sää on parasta, kun paras valo tulee

Vuoristomaisemat ja sääennusteet ovat kaukana hyvistä ystävistä. Eräänä iltana voi näyttää täysin pilviseltä, mutta yhtäkkiä valo paistaa läpi, ja sen sijaan näkee taianomaisen auringonlaskun.

Mene ulos niin paljon kuin mahdollista ja ole valmiina kameran kanssa sään muuttuessa. Yhtäkkiä valo voi murtautua pilven läpi ja osua vuorelle. Silloin syntyvää dramaattista valoa on vaikea päihittää. Voi olla mukavaa seistä teleobjektiivi valmiina ja napsauttaa kuvia kaikista hienoista yksityiskohdista muuttuvassa säässä. Yleensä on paljon mielenkiintoisia ilmiöitä, kun sää muuttuu paljon. Voi olla houkuttelevaa ja täydellistä lähteä vuorille kuvaamaan, kun aurinko paistaa ja taivas on sininen. Se sopii erinomaisesti patikointiin, hiihtoon, pyöräilyyn tai juoksuun. Mutta harvoin valokuvaukseen. Varhaiset aamut ja myöhäiset iltapäivät ja illat tarjoavat loistavaa valoa. Pilvet ja "myrskyt" tuovat kuvaan draamaa ja elämää.

Älä unohda, että eeppisimmät auringonlaskut tulevat yleensä päivän jälkeen, kun on ollut kaikenlaista säätä. Auringonlaskua ilman pilviä ja kirkkaalla taivaalla ei yleensä muisteta.


Sony A9, Zeiss Batis 40 mm F/2 CF, 1/800 sekuntia, ISO 100, F/5,6. Romsdalen, Norja

6. Uskalla laajentaa sommittelua, ota jalusta mukaan

Luulen, että Instagram ja pystyssä olevat matkapuhelimemme ovat syyllisiä siihen trendiin, että useimmat kuvat kuvataan pystyssä 4x5-kokoisina. Mielestäni useimmat maisemakuvat ovat parempia vaakatasossa. Mieluiten vielä leveämpi: panoraama.

Ota mukaan jalusta ja hieman pidempi objektiivi. Ota useita kuvia, jotka ovat hieman päällekkäin, ja liitä ne yhteen Lightroomissa panoraamakuvaksi. On maaginen tunne saada koko vuoristo kuvattua yhdellä otoksella. Näin saat ainutlaatuisen kuvan, jossa on mieletön resoluutio ja joka sopii täydellisesti sohvan päälle ripustettavaksi.

Jos haluat aloittaa panoraamakuvien ottamisen, suosittelen ehdottomasti hankkimaan jo varhaisessa vaiheessa itsellesi hyvän jalustan, jossa on hyvä pää. Usko minua, jos sinulla on huono jalusta, kameralaukussasi on yksi tarpeeton raskas ja hankala esine.  Hyvä jalusta toimii erinomaisesti tavallisen kuulapään kanssa, jossa on sisäänrakennettu panorointitoiminto. Olen käyttänyt Siruin kolmijalkoja viime vuosina ja olen ollut erittäin tyytyväinen.


Nikon Z6 ja Tamron 15–30 mm F/2,8 G2 Sirui ET-1004 -jalustalla Chamonixin vaikuttavan vuoristoketjun edessä.

7. Älä katso mitä muut ovat tehneet

Nykyään vain muutamalla napin painalluksella saa uskomattomia kuvia useimmista asioista. Muut valokuvaajat ovat rastittaneet kuuluisat "paikat", joissa otat kuvan täydellisessä valossa ja siirryt sitten ottamaan seuraavaa kuvaa.

Siitä on paljon hyötyä, kun lakkaa inspiroitumasta muiden ihmisten kuvista. Hyötyjä on monia, mutta yksi suurimmista eduista on se, että omista kuvistasi tulee todennäköisesti paljon omaperäisempiä ja kiinnostavampia, jos sallit itsesi ajatella toisin. Minun on vaikea ottaa ainutlaatuisia kuvia, kun olen nähnyt internetissä paljon kuvia samasta paikasta.

Kokemukseni mukaan on myös paljon helpompaa pettyä omaan valokuvaukseensa, kun on katsellut muiden valokuvaajien kuvia samalta alueelta. Tyytyväisyys siihen, mitä olet luonut, sen sijaan että vertaisit itseäsi jatkuvasti muihin, on mielestäni tärkeää, jotta voit jatkaa valokuvausta pitkään.


Aina suosittu Atlantic Highway eri näkökulmasta kuvattuna. Nikon Z7, Tamron 15–30 mm F/2,8 G2 @30 mm, 30 sekuntia, ISO 32, F/18. Molde, Norja

8. Ota mukaan mahdollisimman vähän varusteita

Jatkuva ongelma, jonka näen meissä valokuvaajissa, on se, että pidämme isoista, painavista ja kalliista laitteista hieman liikaa. Suosituimmissa kohteissa tapaat usein ainakin yhden valokuvaajan, joka on fyysisesti täysin uupunut kannettuaan 10–15 kilon painoisia kameralaitteita auringonlaskua varten.

Yleensä ne valokuvaajat, jotka ovat pisimpään liikkeellä ja vaeltavat kauimmin, palaavat kotiin parhaiden kuvien kanssa, eivät ne, joilla on eniten ja kalleimpia varusteita repussaan. Paino on äärimmäisen tärkeää. Siksi on tärkeää yrittää minimoida paino ja hankkiutua eroon niistä grammoista, jotka voidaan jättää kotiin. Minimoi kaikki mahdolliset grammat. 2 kiloa lisää repussa tekee valtavan eron.

Painon minimoimiseksi on monia tapoja, mutta tehokkain tapa on yleensä tarkistaa varusteesi ja katsoa, mitä todella tarvitset. Onko 2 kg:n arvoista saada mahdollisuus kuvata villieläimiä tiellä, jos olet tarpeeksi onnekas kohdatessasi niitä? Luultavasti ei.

Arvioi mukana olevien tavaroiden paino ja koko ja yritä soveltaa niihin Marie Kondo -lähestymistapaa. Yleensä tarvitset vain kameran rungon, normaalin zoomin, jalustan ja lisäakun. Mahdollisesti pari suodinta ja laajakulmaobjektiivin, jos uskot niille olevan käyttöä.

Minulle uudet kevyemmät peilittömät objektiivit ovat uraauurtavia. F/2,8-laajakulmazoomini, 17–28 mm, painaa vain 1/3 vanhasta, kun taas uudessa on paljon parempi kuvanlaatu. Painoeron ansiosta voin yleensä pakata mukaan kaksi tai kolme objektiivia yhden sijaan. Tai pakkaa paljon 200 gramman suklaakeksejä. Käytän Tamronin F/2,8-zoomia Sonyn täyskennoisille ja voin hyvällä omallatunnolla suositella niitä. Parempia objektiiveja maisemakuvaukseen ei ole olemassa.


Suosikki Tamron 28–75 F/2,8-objektiivi Sonylle kosteana työpäivänä. Sony A9, Zeiss Batis 40 mm F/2 CF, 1/320 sekuntia, ISO 100, F/3,5. Åndalsnes, Norja

Tilaa uutiskirje

Saat tiedon viimeisimmistä tuoteuutuuksista, inspiraatioista ja erikoistarjouksista.