Omat neljä seinääni

Sulkutilan aikamatka seitsemänkymmentäluvulle

Kuva: Sarah Schmid and Philipp Johann

Entä jos pandemia olisi tapahtunut viisikymmentä vuotta sitten?

Kölniläinen valokuvaajakaksikko Sallyhateswing vastasi kysymykseen valokuvaamalla Tamronin 28-75 mm F/2,8- ja 70-180mm F/2,8 -objektiiveilla.

Pysyvä sulkutila, eikä loppua näy? Jossain vaiheessa pandemiaa Sallyhateswingin kaksi luovaa mieltä tulivat mökkihöperöiksi. Kölnissä asuvan valokuvaajakaksikon työskentelyssä ei kuitenkaan ole jälkeäkään pysähtyneisyydestä. Päinvastoin, tylsyyden vuoksi Sarah ja Phil pursuavat ideoita pakollisen tauon aikana ja käyttävät ajan luoviin, vapaisiin projekteihin. Pitkän aikaa näillä kahdella oli kaksi ideaa lifestyle-kuvauksiin, jotka he ovat nyt yksinkertaisesti yhdistäneet sarjaan "MyOwn4Walls". Ensinnäkin valokuvauksellinen aikamatka 70-luvulle, toiseksi valokuvakertomus äärimmäisen tylsästä arjesta kotona pandemian aikaan.

"Kuvauksia varten mietimme, mitä olisi tapahtunut, jos koronavirus ja sitä seurannut sulkutila olisi tapahtunut neljäkymmentä tai viisikymmentä vuotta sitten. Silloin ei ollut älypuhelinta eikä Playstationia. Toisin sanoen, jossain vaiheessa seinät tulevat yhä lähemmäksi ja lähemmäksi, etkä oikein tiedä, mitä tehdä itsellesi", Sarah kuvailee kuvauksen ideaa.

Ilman internetiä sulkutilassa

Sanottu, suunniteltu ja tehty. Sallyt palkkasivat kaksi mallia, jotka matkivat pariskuntaa, joka elää läpi erilaisia skenaarioita lavastetussa seitsemänkymmentäluvun sulkutilassa. He löysivät oikean paikan ainutlaatuisesta "Park hotel 1970" -hotellista Michelstadtissa Odenwaldissa.

Tyylikäs majatalo heräsi vuonna 2011 lähes kaksikymmentä vuotta kestäneestä unesta, ja toisin kuin yksikään muu hotelli Saksassa, se huokuu yhä 70-luvun tunnelmaa. Kaikkialla on nurkkia ja koloja täynnä kuriositeetteja.

"Kukkatapeteista ja oranssinpunaisista verhoista sängyn vieressä olevaan kierroslukupuhelimeen on kaikki se, mitä vuoden 1970 hemmoteltu vieras odottaa", kerrotaan hotellin verkkosivuilla. Huoneen kohokohta on "James Last Suite", jossa yhtyeen johtohahmo ja sovittaja asui Odenwaldissa vieraillessaan.

Ainutlaatuinen tunnelma

"Sviitti toimi olohuoneen taustana, jossa kaksi malliamme vietti aikaa neulomalla ja kutomalla", Sarah kertoo. "Silloin tällöin he katsoivat televisiota, mutta siellä he pystyivät vaihtamaan vain kolmen kanavan välillä edestakaisin. Kaukosäätimellä varustettuja televisioita oli olemassa jo 70-luvulla."

Parasta: Sulkutilan vuoksi hotelli oli ajoittain täysin tyhjä. Valokuvaajakaksikko pystyi käyttämään rajattomasti resursseja, eikä heidän luovuudellaan ollut juuri mitään rajoja. Haastetta kuitenkin oli, sillä sarjan piti tapahtua asunnossa eikä ylellisessä majatalossa. "Näkökulmia ja kuva-alueita valitessamme meidän oli siis varmistettava, että kaikki näytti omilta neljältä seinältämme", Phil sanoo. Pienellä valmistelutyöllä ja suunnittelulla kuvakaappausten ja tunnelmataulujen avulla tämä tehtävä onnistui kuitenkin nopeasti.

Objektiivivalinta osoittautui täten hyödylliseksi, sillä Sallyn kuvat otettiin Sonyn täyskennoisille kameroille tarkoitetuilla tehokkailla zoom-objektiiveilla: Tamron 28–75 mm F2,8 Di III RXD ja Tamron 70–180 mm F2,8 Di III VXD. "Zoom-objektiivien etuna on se, että pystyimme mukautumaan hyvin joustavasti", Phil sanoo. "Se oli erityisen käytännöllistä pienemmissä huoneissa, koska täällä sijainnin valintaa oli tietysti rajoitettu ja zoomausmahdollisuus on antanut meille suuren osan luovasta vapaudestamme takaisin."

Vahva resoluutiotehokkuus

Tärkein kriteeri Sallyille on ja pysyy kuitenkin objektiivin kuvantamisominaisuudet, jotta saavutetaan asiakkaan toivoma terävyys. Kuvien korkea resoluutio ja valtava terävyys ovat merkittäviä. "Objektiivin terävyys on loistava", sanoo Sarah, joka oli tyytyväinen siihen, että usein hyvin pienten kohtausten kaikki yksityiskohdat näkyvät kuvissa. Hän suunnitteli erityisesti kuvausta varten pitkävartisen huivin, jonka neulomista malli jatkaa yhdessä kuvassa.

Viihdyttävä tylsyys

Se sopii täydellisesti tyylikkäästi sisustettuihin huoneisiin. Fantastisen kuviolliset seinäkoristeet oudoissa väriyhdistelmissä, vanhat aikakauslehdet ja ajattomat lautapelien klassikot, kuten Ludo ja shakki, loivat oikean tunnelman. Tarjolla oli myös runsaasti tyylikkäitä vaatteita, jotka tekivät 70-luvun hohdokkaasta lookista täydellisen.

"Suurin haaste oli saada mallit näyttämään ikävystyneiltä virkistävällä tavalla", Sarah lisää. Tässä tarvittiin ammattitaitoista näyttelijäntyötä, sillä toisin kuin sulkutilan todellisuudessa, Sallyhate-swingin kuvauksissa aika ei koskaan käy tylsäksi kameran edessä tai takana.

 

Sallyhateswing

Sarah Schmid ja Philipp Johann ovat nimen Sallyhateswing takana. Kölnistä kotoisin oleva valokuvaajakaksikko työskentelee kansainvälisesti lifestyle- ja muotokuvauksen alalla.

Heidän tavoitteenaan on esitellä tuotteet ja ihmiset parhaassa mahdollisessa valossa ja luoda täydelliset puitteet asiakkaille. Sisältö, sommittelu ja valo ovat siis kolme ainesosaa, joita he sekoittavat yhä uudelleen.

Verkkosivu: www.sallyhateswing.de 

Tilaa uutiskirje

Saat tiedon viimeisimmistä tuoteuutuuksista, inspiraatioista ja erikoistarjouksista.