Se, mitä kukaan ei uskonut tapahtuvan, on tapahtunut! Noin 20 vuotta sen jälkeen, kun suuret kameravalmistajat olivat tuoneet markkinoille viimeiset filmikuvaukseen tarkoitetut kameransa, Pentax on tullut markkinoille täysin uudella kameralla - Pentax 17:lla!
Kun edellinen analoginen Pentax-kamera lanseerattiin vuonna 2003 (Pentax *ist), suurin osa valokuvausalan ammattilaisista uskoi sen merkitsevän filmillä valoa taltioivien kameroiden lopun alkua. Digitaalinen aalto näytti olevan valmis hävittämään analogiset kamerat kokonaan, ja filmirullat olivat jotain, jota ei helposti löydä, paitsi vanhana ja vanhentuneena. Monet ajattelivat niin. Vuonna 2024 meillä on nyt kädessämme upouusi analoginen kamera - Pentax 17. Mitä tapahtui?
Kieltäytyi kuolemasta
Huolimatta useiden vuosien sulkemisista, konkursseista ja myynnin romahtamisesta, kiinnostus filmikuvaukseen säilyi. Noin vuodesta 2012 alkoi kehitys, jota tuskin kukaan oli osannut ennakoida. Filmirullien myynti alkoi kasvaa, ja se kasvoi vuosittain noin 20 prosenttia (likimääräinen luku). Maailmanlaajuisesti, Euroopassa ja Pohjoismaissa. "Moni ajatteli, että se oli vain välähdys. Näin ei kuitenkaan käynyt. Kasvu jatkui vuosi toisensa jälkeen. Nyt, vuonna 2024 - voimme muistella 12 vuoden ajanjaksoa, jolloin tämä noin 20 prosentin vuotuinen kasvu on jatkunut. Tämä on enemmän kuin vain ohimenevä suuntaus. Tämä tausta johti siihen, että tänä kesänä Pentax 17 -kamerat tulivat myyntiin kamerakauppoihin maailmanlaajuisesti.
Pentaxin filmivalokuvausprojekti
Vuonna 2022 Pentax (oikeastaan Ricoh Imaging) ilmoitti aloittavansa Film Photography Project -ohjelman, jonka tavoitteena on kehittää useita analogisia kameroita tulevina vuosina. Tuolloin oli saatavilla hyvin vähän yksityiskohtia, mutta vihjailtiin, että ensimmäinen kamera olisi kompaktikamera, siinä olisi manuaalinen filmin kelaaminen (ja uudelleenkelaaminen) ja siinä käytettäisiin 135-filmiä. Pentax kutsui eläkkeelle jääneitä kamerainsinöörejä kouluttamaan nykyisiä kameroiden kehittäjiä filmin käämitysmekanismien ja suljinnopeuksien suunnittelussa analogisessa kamerassa.
Pentax 17 -konsepti
Minulla on ollut tilaisuus testata Pentax 17 -kameraa parin viikon ajan ja kerron tässä muutamia käyttökokemuksia. Mutta ensin hieman tämän kameran konseptista.
Pentax 17 on niin sanottu puolikuvakamera, mikä oli yllättävää (ja ehkä hieman pettymys) monille filmikuvauksen harrastajille. "Puolikuvakamera" tarkoittaa, että 135 filmirullalle saadaan 48 tai 72 valotusta tavanomaisen 24 tai 36 valotuksen sijasta. Negatiivin koko on siis 17x24 millimetriä. Puolikehyskuvaus ei ole uutta 135-filmikameroissa. Legendaariset kamerat, kuten Olympus Pen, Ricoh Auto Half, Yashica 72E ja Canon Dial, jotka kaikki ovat peräisin 1960-luvulta, käyttivät tätä negatiivimuotoa. Mielenkiintoista on, että Pentax-kameraa ei ole koskaan aiemmin ollut puolikuvamuodossa.
Kun Pentax ilmoitti Film Photography Project -hankkeesta vuonna 2022, odotukset olivat korkealla esiteltävän kameran suunnittelun suhteen. Ehkäpä epärealistisesti.
Yksinkertainen kamera, jossa on hyvä objektiivi
Teknisesti Pentax 17 on suhteellisen yksinkertainen kamera, vaikkakin kehittyneempi ja enemmän käyttäjäasetuksia sisältävä kuin mikään aiemmista puolikuvakameroista. Siinä on manuaalinen tarkennus ilman etäisyyden mittausta (ns. vyöhyketarkennus), aukon ja suljinnopeuden automaattinen säätö (käyttämällä objektiivin takana olevaa sisäänrakennettua valotusmittaria), ja se on osittain rakennettu muovimateriaaleista. Mutta kuten kaikki tietävät, objektiivi on ratkaisevin tekijä kuvanlaadun kannalta, joka analogisella kameralla voidaan saavuttaa. Pentax on tehnyt tässä erittäin hyvää työtä. Objektiivi perustuu erinomaiseen 32 mm:n f/3,5 laajakulmaobjektiiviin, joka löytyy Pentax Espio Mini -kamerasta (esiteltiin vuonna 1992). Koska Pentax 17:n filmikoko on noin puolet pienempi kuin Espio Minin, objektiivin polttoväli on 25 mm (vastaa 37,5 mm kamerassa, jossa on 24x36 mm:n negatiivit). Suurin aukko on edelleen f/3,5.
Kehittynyt monikerrospinnoitus
Objektiivilla saavutettavaan kuvanlaatuun vaikuttavat monet tekijät. Pentax 17 -objektiivi tarjoaa korkean yksityiskohtien toiston, mikä kertoo erinomaisesta lasin laadusta ja onnistuneesta optisesta suunnittelusta. Lisäksi heijastuksenestokäsittely on tärkeää hyvän kontrastin ja luonnollisen värintoiston saavuttamiseksi. Oli miellyttävä yllätys, että Pentax päätti varustaa tämän objektiivin niin sanotulla HD-monikerrospinnoituksella. Pentax otti HD-monikerrospinnoituksen käyttöön ammattilaisobjektiiveissaan vuodesta 2023 alkaen, ja se on jatkoa tunnetulle SMC-monikerrospinnoitukselle, jolla on yli 50 vuoden historia. Päätin kuvata ensimmäisen rullani Pentax 17:llä Kodak Ektar 100:lla. Tämä on markkinoiden terävin ja hienojakoisin värifilmi, joka sopii erinomaisesti sekä terävyyden että värien arviointiin. Vaikka en ole suorittanut virallista kameratestiä, tässä esitetyt kuvat antavat käsityksen siitä, mitä Pentax 17:ltä voi odottaa.
SKesä Tønsbergissä! Pentax 17 HD Pentax-objektiivilla HF 1:3,5/25 mm tuottaa teräviä kuvia, joissa on hyvä kontrasti ja tarkka värintoisto. Kuva on otettu Kodak Ektar 100 -kameralla ja kehitetty/skannattu Stavanger Fotossa.
Useita automaattisia valintoja
Pentax 17 -kameraa on helppo arvostella siitä, että siitä puuttuvat kokonaan manuaaliset asetukset, mutta tämä koskee lähes kaikkia kohtuuhintaisia analogisia kompaktikameroita 1980-luvun alusta lähtien. Tunnetut klassikot, kuten Yashica T4, Olympus Mju-ii ja Pentax Espio Mini, tarjoavat vain täyden automaation ilman mahdollisuuksia manuaalisiin ohituksiin. Tässä Pentax 17 erottuu edukseen. Pentax/Ricoh Imaging on pyrkinyt tarjoamaan käyttäjille erilaisia automaattisia vaihtoehtoja lopulliseen kuvaan vaikuttamiseksi.
Pentax 17 tarjoaa yhteensä viisi automaattista asetusta sekä Bulbin (B). Keltaisella merkityt vaihtoehdot osoittavat, että sisäänrakennettu salama on käytössä. Valkoiset vaihtoehdot tarkoittavat kuvaamista ilman salamaa. Kun käytössä on Auto, kamera päättää, käytetäänkö salamaa.
Vaikka et voi säätää aukkoa tai suljinnopeutta manuaalisesti, Pentax 17 tarjoaa automaattisia toimintoja, jotka auttavat sinua luomaan haluamasi visuaalisen ilmeen. Kun asetat ohjelmavalitsimen asentoon Auto, kaikki toimii automaattisesti valotusasetusten ja salaman osalta. Jos haluat täysin automaattisen valotuksen, asetat valintakiekon asentoon P, aivan kuten analogisessa järjestelmäkamerassa tai digitaalisessa järjestelmäkamerassa. Kamera tarjoaa lisäksi kaksi automaattista valintaa, joista toisen avulla kamera valitsee suurimman mahdollisen aukon. Tämän vaihtoehdon nimi on hieman harhaanjohtavasti Bokeh. Toinen automaattiasetus tekee juuri päinvastoin - kamera käyttää pisintä mahdollista suljinaikaa filmin herkkyyden (ISO) ja käytettävissä olevan valon perusteella. Viimeinen ohjelmavalinta ilman salamatoimintoa on B eli Bulb. Tässä tilassa kamera asettaa aukon täyteen aukkoon, ja suljinajasta tulee yhtä pitkä kuin aika, jonka pidät suljinpainiketta painettuna. Tässä saattaa olla hyötyä myös Pentaxin langattomasta kaukosäätimestä. Ja jalusta! (Pentax 17 -kameran pohjalevyssä on tavallinen ¼" jalustan liitäntä).
Lisäksi on useita automaattisia vaihtoehtoja, joissa kamera käyttää sisäänrakennettua salamaa.
Viikinkilaiva rakenteilla Tønsbergissä. Vasemmalla oleva kuva on otettu P-valotusohjelmalla. Olisin halunnut tässä hieman enemmän syväterävyyttä, ja automaattisella ohjelmalla pidempää suljinaikaa varten kamera olisi valinnut pienemmän aukon. Olisin kuitenkin saattanut ottaa riskin, että suljinaika olisi ollut liian pitkä terävän kuvan saamiseksi. Oikealla oleva kuva on otettu täydellä automatiikalla ja salamalla lyhyellä suljinajalla. Rungossa oli paljon heijastuksia, ja olisin todennäköisesti saanut tyydyttävämmän tuloksen ilman salamaa.
Manuaalinen tarkennus
35 mm:n filmille tarkoitetuissa kompaktikameroissa on kolme erilaista tapaa tarkennuksen säätämiseen: automaattitarkennus, etäisyysmittaritarkennus (etsinkamera) tai vyöhyketarkennus. Ensimmäinen tyyppi on laajalti tuttu useimmille nykyaikaisille kameran käyttäjille. Etäisyysmittaritarkennus yhdistetään Leica M-sarjan, neuvostoliittolaisten Zorki-kameroiden sekä Contaxin, Nikonin ja Canonin 1950-luvun kameroiden kaltaisiin kameroihin. Pentax 17 on varustettu vyöhyketarkennuksella, eli tarkennusetäisyyttä säädetään objektiivin yläosaan sijoitettujen symbolien avulla. Nämä symbolit näkyvät myös etsimen kuvassa. Siksi sinun on itse arvioitava etäisyys. Objektiivin alapuolella näkyy näiden symbolien vastaavat etäisyydet.
Objektiivin yläosassa olevat kuusi symbolia osoittavat, miten tarkennusetäisyys asetetaan. Nämä symbolit näkyvät myös kameran etsimessä.
Objektiivin alapuolella oleva tarkennusetäisyysasteikko näyttää asetetun etäisyyden sekä metreinä että jalkoina. Lähietäisyys on huomattavan lyhyt, 0,25 metriä.
Diptyykki
Kuten alussa mainittiin, negatiivin koko on noin puolet tavallisen 135-filmin negatiivin koosta. Tämä tarkoittaa, että saat kaksi muotokuvamallista kuvaa vierekkäin tavallisesta 10x15 cm:n suurennostulosteesta valokuvalaboratoriosta. Tämä tarjoaa jännittävän ja luovan mahdollisuuden luoda pieniä tarinoita, jotka koostuvat kahdesta yhdessä esitetystä kuvasta. Tämä käsite on tuttu maalaustaiteesta ja valokuvauksesta nimellä diptyykki. Diptyykki on taiteellinen tai kirjallinen teos, joka koostuu kahdesta, yleensä vierekkäisestä osasta. Se voi olla kaksi maalausta, valokuvaa, vedosta tai jopa kaksi romaanin tai runouden osaa, jotka on koottu yhdessä esitettäväksi tai koettavaksi.
Tässä esitetyt kuvat on otettu muotokuvamuodossa pitämällä kameraa tavallisessa vaaka-asennossa. Mikään ei kuitenkaan estä sinua ottamasta maisemakuvia. Tällöin kuvat sijoitettaisiin toistensa ylä- ja alapuolelle tavallisessa laboratoriosuurennoksessa.
Jos sinulla on pimiössä suurennuslaite, filmin skannaukseen soveltuva tasoskanneri tai laitteet negatiivien valokuvaamiseen, sinulla on mahdollisuus luoda tarinoita, joissa on enemmän kuin kaksi kuvaa. Tässä piilee mahdollisuus triptyykkeihin ja kvadtyykkeihin.
Koska Pentax 17 on puolikuvakamera, voit ottaa muotokuvia, jotka näkyvät vierekkäin tavallisessa 10x15 cm:n valokuvalaboratoriotulosteessa. Tämä tarjoaa luovia mahdollisuuksia ja jännittäviä tarinankerrontatekniikoita. Kuva on otettu Kodak Ektar 100 -kameralla ja kehitetty/skannattu Stavanger Fotossa.
Edut ja haitat
+ Voit nauttia filmivalokuvauksen ilosta
+ Saat 72 kuvaa rullalle, josta tavallisesti saisi 36 kuvaa
+ Kevyt ja suhteellisen pienikokoinen kamera
+ Helppo käyttää
+ Objektiivi, joka antaa teräviä kuvia hyvällä kontrastilla
+ Voit käyttää diptyykkiä tarinankerrontatekniikkana liittämällä tarinasi kuvien ottamisen yhteydessä, ei jälkikäteen
- Kuvat voivat olla hieman rakeisempia verrattuna kameraan, jossa on 24x36 mm:n negatiivi
- Ei manuaalisia valotuksen säätöjä
- Manuaalisen tarkennuksen avulla ei voi mitata etäisyyksien arvoa
- Ei toimi perinteisen mekaanisen vaijerivipun laukaisimen kanssa.
Sovellukset
Pentax 17 on ensisijaisesti kamera valokuvauksen harrastajille, jotka suosivat filmikuvausta ja ovat kiinnostuneempia elämän hetkien vangitsemisesta kuin kameran asetusten kanssa pähkäilemisestä. Loistava kamera leikkisille ja satunnaisille valokuvaajille, jotka haluavat napsia kuvia jokapäiväisiin ja erityisiin tilaisuuksiin ja saada lopulta kuvia, joista huokuu aito retrotunnelma. Mutta älä erehdy, kameraa voi käyttää myös paljon muuhun.
Julkaistu luvalla, alkuperäinen blogikirjoitus löytyy Bjørn Joachimsenin verkkosivuilta.
Kuvat Bjørn Joachimsen.